Uitdaging
We leven in een digitale wereld waarbij we multimedia niet meer kunnen wegdenken. De leeftijd waarop kinderen voor het eerst in contact komen met multimedia wordt alsmaar lager. Dit zorgt ervoor dat ze hun sociale vaardigheden minder ontwikkelen met als gevolg dat ‘normaal’ communiceren moeilijk wordt. Jongeren gebruiken sociale media om weg te vluchten van de realiteit en kroppen hiermee soms hun gevoelens op.
Inspiratie
Voor dit project hebben we inspiratie gehaald bij het High-Five project, een initiatief van Aptus. High-Five is een slimme oplossing die kinderen stimuleert om zich duurzaam, gezond en veilig naar school te verplaatsen. Door middel van spelmethoden en technologie wordt dit aantrekkelijker voor de kinderen. Op strategische plaatsen worden High-Five palen geplaatst. Elk kind krijgt een slim bandje waarmee ze muntjes kunnen sprokkelen aan de palen. Deze muntjes kunnen vervolgens ingeruild worden voor beloningen.
Opportuniteit
We willen het concept van Aptus uitbreiden naar een breder doelpubliek om zo een meerwaarde te creëren. Door hierop in te spelen kunnen we het sociale aspect van het bedrijf nog versterken. Daarnaast opteren we voor een redesign van hun product aangezien er nog veel ruimte voor verbetering is. We hopen op deze manier meer kinderen buiten te krijgen op speelpleinen en zo hun sociale vaardigheden te verbeteren. Aptus beschikt reeds over alle technologie en software die nodig zijn om dit project te realiseren. Deze kennis zal het designproces versnellen waardoor we meer kunnen inzetten op het gebruik van het product.
Doelgroep
Door de enorme revolutie op multimediagebied is de leeftijd waarop kinderen er voor het eerst mee in aanraking komen sterk gedaald. Ze groeien ermee op en leren het vooral van hun ouders, alsook hun vrienden. Op jonge leeftijd leren kinderen het meest en sociale vaardigheden zijn daar een belangrijk onderdeel van. Wij willen ons richten op kinderen tussen 6 en 12 jaar. Op deze leeftijd zijn ze oud genoeg om er zelf op uit te gaan. Voor de ouders is het een kans om hun kinderen te laten socializen met anderen.
Oplossing
Met ons concept zetten we de speeltuinen meer in de schijnwerpers zodat kinderen vaker naar buiten komen. Door gebruik te maken van een online platform met uitdagingen proberen we zoveel mogelijk kinderen te motiveren. Dit noemen we gamemification.
Hoe het werkt
Bij elke speelplaats is een fysieke paal voorzien waar kinderen hun bandje kunnen scannen. De armband is gekoppeld aan hun persoonlijke profiel op een online platform. De banden werken met een NFC-chip en worden verspreid via de stad of school. Op deze manier wordt er met iedereen rekening gehouden en worden de speeltuinen gepromoot.
App
Op de speelplaatsen kunnen de kinderen punten verzamelen door opdrachten uit te voeren. Hiermee kunnen ze hun eigen personage creëren op het platform. Daarnaast kunnen ze zien of er vriendjes op de speelplaatsen aanwezig zijn en waar deze zich bevinden. Dit verlaagt de drempel om naar buiten te gaan en zorgt ervoor dat ze meer fysiek contact hebben. Op deze manier wordt hun schermtijd verkort en kunnen ze hun sociale vaardigheden beter ontwikkelen.